onsdag 14 februari 2018

Låt oss gå med i NATO

Vårens utrikesdebatt är i full gång här i riksdagen och även om jag inte medverkar i den själv så är det intressant att följa den lite på sidan via riksdagens interntv.Utrikespolitiken är fortfarande något som ligger mig varmt om hjärtat även om det mer är ett intresse än min huvudsakliga uppgift här i riksdagen.
Det är ett viktigt ämne och oavsätt vad vi håller på med så kommer utrikespolitiken att påverka alla politiska områden till slut. Kolla bara på hur det ser ut inom mitt område. Brexit, handelsavtal med USA och inte minst EUs gemensamma jordbrukspolitik påverkar oss enormt i Sverige.

Tiidgare chefen Jonas Jakcobsson Gjörtler är vår nya talesperson i utrikespolitiken och han för moderaternas talan i kammaren idag. Redan i morse la han upp några punkter inför dagen debatt i SVD, artikeln kan du läsa här.

Debatten har varit spänande och det finns helt klart olikheter i synen på utrikespolitik och vilka länder vi ska sammarbeta med och inte.
Jag är djupt bekymrad av socialdemokraternas flörtande med inte helt demokratiska stater och bristen på instikt gällande NATO. Sedan måste det vara att oerhört komplicerat att sitta i knät på ett parti som helt saknar verklighetsinsikt och ett som är kommunister. Känns skönt och tryggt att vara moderat idag.

Inga kommentarer: