fredag 9 februari 2018

Island, sagornas ö

Vilken resa på Island det har varit. Ett för mig helt nytt land och vilket land sedan.
Resan var ett talmans besök och det innebär att talmannen reser iväg för att träffa sin motsvarighet i ett annat land. Med sig i sin delegation har han riksdagsledamöter från parlamentet och ett gäng tjänstemän.
Det här var min första talmans resa och jag visste inte riktigt vad som förväntades av mig i början men jag tror att det gått bra nu i efterhand.  Med på resan var ledamöter från S, M, C och SD förutom talmannen som i sig ska vara politiskt neutral. Vi träffade statsminister, president, talmän och riksdagsledamöter under vår första dag. På Island mötte även ambassadör Håkan Juholt upp och anslöt delegationen, en mycket trevlig bekantskap förresten.
Dag två var lite enklare och vi fick i buss genom hagel, snö, dimma och regn åka till en annan region för att besöka en liten fiskeby och träffa företagare och lokala politiker.

Landet är inte bara spännande för sin natur och historia, Island är intressant ur ett politiskt perspektiv också. Strategiskt utplacerade i Atlanten är ön viktig ur militärt perspektiv, för Sverige som inte är med i Nato men har ett nära samarbete med dem är det extra viktigt. Island har spelat en stor roll historiskt och kommer nog göra det framöver också.
Ur modernpolitisk synpunkt så har politiken varit minst sagt rörig de senaste åren. Regeringar har fallit, ekonomin och bankerna i kaos och ett parlament som är helt nyvalt efter ett nyval i höstas.

Jag är oerhört tacksam att jag fått följa med och jag har lärt mig massor under dessa dagar. Bland annat så inser jag vikten av den nordiska samarbetet på ett helt annat sätt än tidigare, norden har alltid hållit ihop och är tillsammans en maktfaktor för andra länder att förhålla sig till.
Landet är dessutom otroligt vackert med ett väder som innehåller precis allt på en och samma dag. Jag vill verkligen komma tillbaka någon gång till sagorna och myternas ö byggt av vulkaner och aska.

Inga kommentarer: