fredag 9 februari 2018

Djurrättsterrorister

Det har varit många debatter den här veckan för mig. En interpellationsdebatt som varit planerad sedan tre månader tillbaka men det blev även en fråga i veckans frågestund till Karolina Skog som är Miljö- och Klimatminister. Den här veckan har verkligen följt en röd linje som handlat om autonomagrupperingar i samhället. Allt började egentligen i måndags när jag satt på viltförvaltningens möte och miljöpartiets representant betedde sig mer än märkligt på mötet. Först ville hon visa klippta filmer från de aktivister som gjort allt för att sabotera vargjakten i länet sedan vägrade hon acceptera att vi andra inte ville se dessa filmer. Dels är de en partsinlaga och dels pågår det just nu rättsfall i ärendet och då ska inte vi leka folkdomstol utan låta rättsväsendet och polis göra sitt jobb. Jag var minst sagt förbannad när jag åkte därifrån. Återstår att se om Miljöpartister avgår ur delegationen så som hon sa när hon inte fick visa huliganfilmen.

Min fråga till Miljöministern handlade om just vargjakten och hur hon som ansvarig minister kommer se till att kommande vargjakter inte går till på det sätt som det nu blivit. I förlängningen är det intressant att se hur staten tänker hantera viltvården om inte jägarna längre kan utföra det uppdraget de fått att göra i rädsla för djurrättsterrorister som låter kriminaliteten få ett fäste i samhället.

Min interpellation till justitieminister Morgan Johansson handlar i praktiken om samma sak. Jag skrev min interpellation i november och då med anledning av den stökiga situation som varit utanför några minkfarmar på västkusten. Nu har dessa företagare haft det lugnare i vinter av den enkla anledningen att samma terrorister istället befunnit sig i skogarna utanför Köping istället.

Inga kommentarer: