tisdag 27 februari 2018

Årets bokrea

Efter en vecka borta från riksdagen känns det bra att vara tillbaka. Postfacket svämmar över och Stockholm är riktigt kallt men otroligt vackert i den vinterskrud som nu täcker nästan hela Sverige.
Jag har haft en för mig riktigt lugn tisdag, inga möten alls förutom utskott och gruppmöte. Jag har skrivit på en stor rapport som lämnades in i fredags, den har tagit en hel del tid i anspråk men just nu har jag inget som är riktigt akut i pipline.
Tillbringat dagen med att gå igen om post, dricka te och läsa handlingar som hamnat på hög. Nu är skrivbordet betydligt renare och mer lättöverskådligt.


Jag ska dock erkänna att jag skolkat lite idag. Eftersom jag inte hade några möte så tog jag med mig kollegan Lars Puss ner på stan för att besöka bokrean som startade idag. Jag älskar egentligen bokrean och brukar vara nere och rota runt i gamla lådor för att upptäcka nya författare och riktigt fynd för en billig peng.
I år var bokrean lite av en besvikelse och jag tror nog att jag själv är svaret på varför det är så. Jag själv köper väldigt mycket pocketböcker eftersom de är lätta att ta med i handväskan. Jag läser dessutom väldigt mycket böcker på paddan via biblioteket och då har bokhandlarna ingen anledning att sitta på en massa stora lager av inbundna böcker som tar en massa plats och ändå reas ut på slutet.
Årets bokrea bestod därför mest förra årets stor säljare och populärböcker. Min fyndpåse är mindre än vanligt men jag kom hem med en deckare, en tidigare nobelpristagare i litteratur och en bok om trädgårdsplanering som jag tänkte låta mig drömmas bort i när snön yr utanför fönstren. Jag hittade några intressanta biografier men alldeles för tunga för att jag ska orka läsa dem ett valår så de fick följa med någon annan hem.

Inga kommentarer: