onsdag 15 november 2017

Kunskap och irritation leder till politik

Det är många möten den här veckan om högt och lågt. Jag hinner dessvärre inte uppdatera om precis alt jag gör men hänger ni med mig via Facebook och Instagram så blir hela bilden av min vardag mer fulländig :)

Igår rusade jag iväg efter gruppmötet till Kungliga Skogs- och lantbruksakademin som höll en föreläsning om att äta minde kött. Arrangemanget var organiserat av Vi konsumenter, WWF och Djurskyddet Sverige. Inte helt otippat kom frågorna att handla väldigt mycket om grisproduktion eftersom jordbruksverket kommit med nya förordningar.
Tråkigt när vi inte kan prata djurskydd ur ett vetenskapligt perspektivt utan att lägga in en massa mänskliga värderingar som oftast inte är till nytta för djuren utan mer för oss själva.
Känner en frustration över att regeringen talat om den nya djurskyddspropositionen i 3,5 år nu utan att komma till skott. Har lämnat in en interpellation om detta nu.

Idag började jag mitt första möte med Martin & Servera för att prata livsmedelskedjor och upphandling. Det finns en hél del att säga om detta men det är inte säkert att det är själva lagstiftningen det är fel på i sig utan mer tillämpningen. Helt klart är att frågan måste pratas om mer på kommunal och landstingsnivå för att få till en förändring i det offentliga köket.

Dagens lunchmöte var med skogsindustrigruppen i riksdagen och handlade om hållbarhet. Väldigt många frågor tangerade måndagens mötee med Mellanskog. Skogsindustrierna kommer dock in efter det att trädet växt klart och skördats. Både Billerud Korsnäs och Holmen fanns på plats för att berätta om sitt hållbarhetssarbete. Det i nnntressanta är att allt som gör aav plats och fosila material idag går att göra av skogsråvara!

Inga kommentarer: