tisdag 31 oktober 2017

Sveriges klimatriksdag

Det kännes sådär att vakna upp vid tre i Åre och konstatera att det är jättekallt och bäcksvart. Som tur var fick jag med mig två italienska matentreprenörer i bilen ner till Östersund så istället för att vara rädd för att somna vid ratten fick jag en trevlig pratstund om holistisk mathållning och vad eko är med italienska mått.

Att jag har så bråttom ner till Stockholm beror på den kompetensriksdags som jag och en sosse från länet anordnat. Det är en stor konferens i förstakammarsalen och förutom ett gäng riksdagsledamöter har vi företagare, arbetsförmedling och utbildningsväsendet på plats för att diskutera problematiken att företagen inte hittar den kompetens de behöver i företagen idag.

Otroligt lyckat, mer än 130 personer kom och nu hoppas vi att akademin och företagen tillsammans kan hitta en lösning på problemen. Vi från politiken fick också med oss en hel del matnyttigt om lägre trösklar in på arbetsmarknaden och enklare anställningsformer som gör det lättare för företagen att våga chansa på anställningar. Det finns en hel del att göra även från den politiska sidan och då är det viktigt att vi skapar riktiga och hållbara jobb och inte tillfälliga arbetsmarknadsåtgärder.

Inga kommentarer: