måndag 16 oktober 2017

Säg hej till nya chefen

Det är så mycket som hänt senaste veckan att bloggen helt kommit av sig. Ber om ursäkt för detta.


Vi har en ny partiledare och det har varit stora arbetsstämman med partiet. Båda dessa har medfört en massa extra saker som jag nu lite snabbt ska försöka sammanfatta.
Det är kanske inte så intressant att gå tillbaka om alla saker som hänt förra veckan, jag rekommenderar er verkligen att följa mig på Instagram där jag nu ökat min närvaro. Twitters mer elaka format passar verkligen inte mig men insta är mer inspirerande enligt mig i alla fall. Ni hittar mig under det finurliga namnet asacoenraads.


Lite nyheter kommer med nya partiledare, laget byggs om och det innebär en hel del person förändringar. I miljö- och jordbruksutskottet så byter min tidigare etta Jonas Jacobsson Gjörtler uppgifter och in kommer istället en av mina bästa vänner Maria Malmer Stenergard som tidigare varit skattepolitisk talesperson. Hon blir nu talesperson i miljö och jordbruk. Jag är kvar i utskottet men vilken roll och vilka uppgifter jag kommer ha framgent återkommer jag med. Hur som helst ska det bli inspirerande att få jobba med Maria, hon är inte bara supersmart och driftig hon har ett nytt sätt att se på saker och det kommer vi behöva.
Det är tråkigt att Jonas lämnar, han är en av de bästa "chefer" jag haft och jag kommer sakna det samförstånd vi utvecklat tillsammans.


Min onsdag försvann helt och hållet i möten som alla gick i naturens tecken, jägarfrukost, LRF lunch och avslutar tillsammans med skogsindustrierna. Däremellan satt jag i kammaren för att lyssna på Ulf Kristersson som deltog i sin första partiledardebatt i kammaren. En debatt som absolut var till hans fördel. Som han sa i sitt inledningsanförande när han blev vald, det behövs en vuxen i rummet här.


Efter torsdagens utskott satte jag mig på tåget till Örebro där fyra dagar av intensiv politikverkstad skulle gå av stapeln. Stämman har sänts via SVT Forum och jag tror alla nyheter har rapporterat något från stämman. Moderaterna gör nu ett antal positionsförflyttningar inom främst trygghets- och migrationspolitiken och det känns bra. Ett modernt parti måste ha en trygg kärna men även anpassa sig efter att världen och det gör vi nu. Åker hem med en skön känsla i magen och ett enormt behov av tystnad.

Inga kommentarer: