måndag 2 oktober 2017

Grisigt värre

 Jag träffade moderaternas gruppledare Stellan Lund för ett tag sedan och sa att jag ville komma på besök och bad honom om hjälp att ordna ett program åt mig. Och vilket program jag fått när jag idag anlände Kungsör tillsammans med Prao Klara som för övrigt ska vara med mig hela veckan.
Vi börjar med att besöka PEABs bygge av den nya skolan Kung Karl för åk 4-9 som ska stå färdig för eleverna redan till vårterminen. Det kommer bli en fantastisk och modern skola, tänk den som fick gå i en sådan.
Sedan dressar vi om och besöker Svarthalls säteri och tittar på grisar. Det är jätteviktigt med hygienen i stallet, grisar är superkänsliga för smitta och då får man svälja stoltheten och sätta på sig en kanske inte så moderiktig overall med tillhörande gummistövlar.


Med en inte så rolig efterföljande doft av gris i kläder och bär det vidare till Kungsörs torp för lunch och prat om skattesystem och regelkrångel. Byråkratin och lokala politiska hinder när en företagare har en vision och vill utveckla men hejdas av onödigheter.
Vidare till Bläckis huset som rymmer en mängd olika företagare. Vår första företagare är själv invandrare och berättar om svårigheterna med att göra rätt för sig och utveckla sitt företag när migrationsverket strular och de enklaste saker som att göra inköpsresor till England försvåras av att inte ha ett pass.
Vi tittar en snabbis på Miniatyr Kingdom som blivit ett populärt utflyktsmål i Kungsör och sedan vidare till en klassisk metallindustri för att möte en uppriktigt bekymrad företagare som inte får tag i människor att anställa med rätt kompetens för att kunna utveckla.
Allt som allt en späckad dag och ikväll kommer jag somna ovaggad.

Inga kommentarer: