fredag 29 september 2017

Fisk och fiskare i Västmanland

Idag är en dag på vägarna och i bilen. Jag börjar i Hallstahammar dit jag blivit inbjuden av er person för att prata miljö- och klimatpolitik hemma vid köksbordet. Det är inte så vanligt att jag gör hembesök men ibland så! I vissa saker var vi helt överens och i vissa frågor höll vi inte med varandra, ett bra sätt att ha invånardialog hur som helst.

Mitt liv är lite stressigt just nu och på väg till mitt lunchmöte så hinner jag förbi min pappa som varit dålig igen och passar på att slänga in en tvättmaskin. Det här är lite löjligt men jag hinner inte boka tvättstuga och då är det väldigt tidseffektivt att åka hem till pappa och tvätta samtidigt som jag ser till honom lite extra nu när han är krasslig.
Jag åker jag vidare hela vägen ut på Ängsös södraste udde för att träffa Pauline och Per Vidlund som driver Ängsö fisk och Fiskarfruns café. De har bjudit in mig efter att via Facebook sätt att jag gjort studiebesök hos Roberth Kihlander i måndags. Sociala medier är verkligen fantastiska när det kopplar samman människor på det här sättet.
Jag är där för att höra om hur det är att vara företagare vid kusten och den otrygghet som finns när myndighet och markägare ger osäkra signaler. Jag får också med mig en hel del praktisk information om hur fisket går till och problemet med generationsfiske och osäkra tillstånd. Saknar min gamle kollega Rune Wikström extra mycket vid den här typen av besök eftersom Rune tog på sig ansvaret att lära upp en ung och oerfaren riksdagsledamot i småfiskaren vardag förra perioden.

Inga kommentarer: