tisdag 26 september 2017

Gårdsbesök i solen

Det kom ett vykort till riksdagen från Roberth Kihlin som ville bjuda in mig till sin gård för att prata om företagandets villkor på landet. Jättekul, svarade direkt och igår var det dags. Jag åkte ut till Hallstabergs gård öster om Västerås för att träffa Roberth.
Lite spännande är det allt att åka hem till en främmande människa och dricka kaffe i köket, men ack så roligt. Nu visade det sig att Roberht inte var helt främmande, vi har träffats tidigare i olika bonde sammanhang, jag hade bara inte kopplat namnet.
Hallstaberg är en stor gård men som många andra har de en verksamhet som vilar på flera ben. Spannmål, skog, djur och entreprenad så det fanns en hel del att prata om under de timmar jag var där. Men vi hann prata företagarvillkor, livsmedelsstrategi, djurskydd, upphandling och lite varg. Eftersom solen lyste tog vi en sväng på gården också så jag fick klappa lite kalv. En bättre dag på jobbet även om jag luktade lite kossa på mitt efterföljande möte!

Inga kommentarer: