onsdag 13 september 2017

Riksdagens öppnande

Så var det äntligen dags att öppna riksdagen och ett nytt arbetsår på riktigt. Först upprop i kammaren och sedan gudstjänst i storkyrkan. I år har jag med mig Roger och det är ett speciellt år. Det är sista öppnandet för den här mandatperioden och nästa år är det en ny riksdag som tillträder. Om jag får vara med nästa år vet jag först efter valdagen, efter mycket funderande fram och tillbaka har jag valt att kandidera om för ytterligare en period men det är medlemmarna i Västmanland och i slutändan svenska folket som avgör om jag får arbeta en period eller ej.

Hur som helst, provval och valrörelse kommer jag komma tillbaka till tusen gånger. Nu ska jag fokusera här och nu och bara njuta av en dag av pompa och ståt.
Nja, helt politiskt oskyldigt är det inte. Idag läser Statsministern upp regeringsförklaringen och den innehåller så lite viktiga reformer som skulle behöva tas att vi alla vara lite arga när vi lämnade kammaren. Det märks att det är valrörelse och högkonjunktur eftersom regeringen har stora spenderbyxorna på sig. Det fanns ingen som inte fick något denna budget, tyvärr är det också förknippat med kostnader och de läggs på jobb och företagande. Det vill säga kostnader som drabbar vanligt folk.
Efter det officiella öppnandet bjöds som vanligt in till mingel i sammanbindningsbanan och det behövdes ett glas vin och lite snittar för att lugna humöret.
Dagen och kvällen är inte slut i och med detta dock, kvällen går i musikens tecken och tillbringas tillsammans med kungliga filharmonikerna i Stockholms vackra konserthus. En fantastisk dag helt enkelt.

Inga kommentarer: