lördag 17 juni 2017

Den demokratiska verkstaden

På plats i Makedonien och tillsammans med systerpartiet VMRO-DPMNE håller vi en utbildning för ungdomsförbundet om fred, frihet och demokrati. Gruppen av deltagare är alla runt 20-25 år och har gått en utbildning under en tid och nu är det dags för en uppföljningskonferens i Skopje.
Jag fick möjlighet att träffa den när de var i Stockholm i februari och jag följer nu upp det pass jag hade med dem då.
Dagens pass heter "Election strategy" och jag har valt att göra en workshop av det hela med rollspel. De delas upp i fiktiva partigrupper med mål att bilda partiledning och vinna ett kommande val. Under tiden de jobbar så händer det saker i omvärlden som kommer tvinga dem att tänka om och tänka nytt...precis som en vanlig valrörelse med andra ord.
Lite oväntat stal jag en medlem från varje parti som sedan tillsammans bilda ett nytt parti, ett parti som då hade kunskap om vad alla de andra partiernas strategier var. Spännande och interaktivt, jag har haft jättekul och jag tror att de andra hade det också.
Under den här helgen medverkar även Simon Johansson som är MUFs nya internationella sekreterare och han håller just nu på med ett pass om Kampanjer. Han visar bilder från tidigare kampanjer och brinnande valrörelse. Å, vad jag längtar dit. Den här energin och intensiteten som föds när likasinnade kämpar för samma sak dygnet runt i flera veckor. Även om det är sjukt jobbigt och kroppen och hjärnan skriker efter sömn sista veckan så är valrörelse det roligaste som finns.

Inga kommentarer: