torsdag 27 april 2017

Världens störrsta demokrati genererar väldigt många valsedlar

Jag hinner inte med min blogg och jag är den första att beklaga detta. Jag vill så gärna hålla er uppdaterade med livet i riksdagen och vad vi håller på med under dagarna men tiden räcker inte riktigt till jämt. Ni som följer mig via Facebook eller Instagram kan ibland hänga med lite bättre.
Den här riksdagsveckan har inte varit så mötestung som den brukar vara men att fylla tiden med annat är verkligen inga problem. Jag har hunnit med en arbetsmiddag mellan moderata riksdagsledamöter och LRF, ett stort seminarium och en avtackning av ett historiska viktigt hus. Jag kommer skriva lite mer om detta i ett separat inlägg.

Det här inlägget ska handla om det seminarium jag som ordförande i Sverige indiska parlamentariska föreningen fick möjlighet att vara värd för i onsdags. Tillsammans med Indiska ambassaden och isdp hade jag möjlighet att bjuda in Dr S.Y Quraishi som varit chef för Indiska valkommittén att hålla en föreläsning i Riksdagen. Temat var "En miljard valsedlar, att hantera världens största demokrati" .

Ett otroligt intressant seminarium om alla de utmaningar som Indien stått inför, hur många löstes efterhand och hur otroligt mycket som kvarstår inför kommande val. Bara registreringen av väljare är en utmaning i sig för ett land som varken har person nummer eller fungerande folkbokföring. En miljard valsedlar blir en hel del papper och risken för att något blir fel när alla dessa ska hanteras är enorm, på så sätt skulle det vara enklare med digitala lösningar men då blir å andra sidan risken för valfusk så mycket större.
Jag är helt övertygad om att vi har massor att lära oss av Indien och jag ska med stort nöje lägga Dr Quraishis bok i högen av sommarläsning för vidare reflektion. Någon gång i mitt liv skulle det vara spännande att få vara valövervakare i just Indien.


Inga kommentarer: