lördag 1 april 2017

E 18 måste prioriteras

Ibland gör vi moderater temabesök över hela landet samtidigt och fredagen var en sådan dag och då på temat räddningstjänsten. En verksamhet som måste fungera i ett samhälle och många ofta tar för självklar, en verksamhet som tyvärr inte får så många besök som den förtjänar.
Jag har varit på brandstationen i Västerås vid några tillfällen och pratat om allt från organisation till storbranden i Västmanland. En station som tillhör Mälardalens Brand och Räddningsförbund. Denna gången var det därför dags för mig att besöka Köping och Västra Mälardalens räddningstjänst.
En förbund som består av de tre kommunerna Köping, Arboga och Kungsör och har sitt samarbete västerut mot Örebro och Eskilstuna. Ett förbund som dessutom har de två stora europavägarna E18 och E22 i sitt område. Vi kom att prata mycket om just vägolyckor och orsaken till dessa. Det står mig helt klart att utbyggnationen av E18 måste prioriteras i statens vägutbyggnadsplan. En sträcka som idag bidrar till många dödsoffer, nu senast ytterligare en stor buss olycka utanför Arboga med dödlig utgång.
Jag och Kollegan Jessica Polfjärd har motionerat om detta vid ett flertal gånger och efter dagens besök så kommer det minst en sådan motion i höst också!
Stort tack till Jens Ericsson som tog emot mig och förklarade deltidsbrandmännens avtalssituation och skillnaden på olycka och olycka.

Inga kommentarer: