tisdag 7 mars 2017

Kakor och allternativa fiber i fokus

Har tillbringat helgen i stugan och tanken var att jag skulle gräva i landet och kanske bygga några växtbänkar inför sommaren. Så blev det inte, dels har huset varit invaderat av släktens alla barn från 3 upp till 5 år som velat allt utom att jobba eller gräva i land, dels har det kommit en massa snö igen som bäddat in landskapet i ett vitt fluff. Det är otroligt vackert och snön ligger blöttung på grenarna och jag känner nästan för att sätt upp adventsljusstakarna igen!

Hur som helst när jag ändå är i södra Sverige hängde jag på mina kollegor här nerifrån på studiebesök. Först till Ninas Konditori i Mörrum och sedan till Södra Cell även det i Mörrum.
Nina har ett konditori med servering i Mörrum och en filial i Ronneby men utan servering. Hon kämpar med små marginaler och en politik som snarare sätter käppar i hjulen än att hjälpa småföretagare framåt. EN sänkning av restaurangmomsen och lägre arbetsgivaravgifter för unga gav möjlighet att bygga uteservering, anställa en extra bagare och satsa på filialen i Ronneby. Marginalerna inom branschen är små och när socialdemokraterna ryckte undan mattan för småföretagen har det blivit tufft. Sydöstran var på plats och skrev om besöker här.
Besöket på Södra Cell är inte mitt första men det är mer än 5 år sedan jag var här senast och det är mycket som hänt sedan sist. Som är ett av två massa bruk i Sverige som producerar textil fiber sedan några år tillbaka. Miljö- och jordbruksutskottet besökte Växjö för några veckor sedan och då södras huvudkontor, detta blev ett bra sätt att följa upp besöket genom att gå ännu längre ut i linjen. Någon gång i framtiden hoppas jag få vara med i sista ledet, när den färdiga massan lämnar Mörrum och tar sig vidare med båt, tåg eller lastbil ut i världen.
det finns dock orosmoln på en himmel som annars är ganska blå för Södra och det är miljöpartiets påverkan på regeringsarbetet om att bakbinda äganderätten och göra familjeskogsbruket mer komplicerat och olönsamt, hotet om kilometerskatt är även det förödande när det är ont om tågräls mellan träden i skogen. Miljöorganisationernas iver att bevara allting exakt som det ser ut just nu är förödande då de inte ser att all mark i Sverige är brukad på något sätt och de naturvärden som de idag vill skydda genom statlig makt har tillkommit på frivillig väg från början. Att ge olika sammansättningar och organisationer talerätt vid avverkning skulle var förödande för små skogsbruk precis som för stora.


Inga kommentarer: