fredag 3 mars 2017

Lång dag mot voterin


Jag har ju tidigare nämnt att jag hatar tidiga morgonmöten, torsdagarnas utskottsmöte är ingen undantag. Denna morgon hade vi besök av landsbygdsministern som ska föredra om regerings ståndpunkt inför kommande rådsmöte i Bryssel. Dessa dragningar är ibland jättekomplicerade, som denna gång när det under natten kommit 7 nya dokument och alla komplicerade på engelska. För mig som inte bara har svårt med läsningen utan även med engelskan är detta jättejobbigt.
Utskottet han bli klart rätt tidigt och då får man lyxa till det med frukost i riksdagsfiket, jag fick sällskap av några allianskollegor och vi skrattade gott åt hur ministern envisas med att inte titta vissa av oss i ögonen eller besvara direkta frågor. Manlig härskarteknik hjälper inte på kvinnor som är medvetna om den.

Hinner tillbaka till kontoret och skriva lite saker och ner i riksdagens lilla gym en snabbis för lite träning innan det är dags för en sammankomst med Taiwans representation i Sverige. Jag är inte helt frisk ännu men jag orkar inte vänta längre och jag behöver verkligen bygga upp min rygg igen för att inte få så ont.
Taiwan hade dragit ihop ett stort gäng för ett möte om Taiwan som turistland över lunchen, jag kan mycket om landet både kulturellt och politiskt men att det var så vackert och att det fanns så mycket att se hade jag ärligt inte en aning om, jag måste få tillfälle att åka tillbaka och se lite mer än bara konferensrum. Ordförande i Svensk taiwanesiska parlamentariker nätverket håller här ett kort anförande om våra relationer.
Snabbt tillbaka till riksdagen för att förbereda ledamöternas frågestund. Jag har planerat att ställa en fråga till miljöminister Karolina Skog om Viltförvaltningsdelegationerna som av en konstig anledning ligger på hennes bord. Kanske inte så konstigt att det naturprotektionistiska får en allt större roll i samhället.
Tyvärr var det för många uppskrivna ledamöter idag så jag fick aldrig ställa min fråga, men jag kommer tillbaka i annan form var så säker.
Under frågestunden får jag ett sms från vår kvittningsman som undrar om hon kan tvångskvitta mig, mer än gärna sa jag och hoppade på ett tidigare tåg mot Blekinge där jag ska tillbringa helgen.

Inga kommentarer: