torsdag 15 december 2016

Kriget mot morgonmöten fortsätter

Julavslutning med moderaterna i miljö- och jordbruksutskottet hölls igår på Bishop Arms i alla enkelhet. Mycket trevligt att få runda av en oerhört intensiv termin i riksdagen under lättare former. Ovanligt mycket folk på en onsdagskväll men det var fler än vi som hade julavslutning. Jag passade på att introducera hantverksbryggeriet från Västerås för kollegorna. Dessvärre hade de bara den experimentella ölen Hallon inne för dagen och, nja...den kan behöva utvecklas något om jag säger så!
Eftersom miljö- och jordbruksutskottet har helt orimligt tidiga möten blev det en tidig kväll igår. Jag har dessutom haft svårt med sömnen i några veckor nu eftersom det är så mycket på gång att en helkväll inte kändes aktuellt.
Torsdagens sammanträde startade denna gång orimligt orimligt tidigt. Det är ta mig tusan inte rimligt att ha sammanträden som startar 7.45 på morgonen... Idag var jag så arg att kansliet bjöd på extra pepparkakor för att jag skulle hålla mig snäll. 
Det kan inte vara så att vi är det enda utskottet i riksdagen som har snabba EU ärenden som kräver minister närvaro. Och om nu ministern måste vara med, kan de inte komma efter regeringssammanträdet? Nej kära utskott, mitt krig mot tidiga morgnar kommer att fortsätta!
Vår socialdemokratiska kollega Jan Olof har efter vansinnigt många år i riksdagen bestämt sig för att sluta och idag avslutade vi terminens sista möte med att tacka av honom för alla hans år i utskottet. Vi har tyckt väldigt olika genom åren och vi har bråkat en hel del, men jag kommer sakna honom eftersom vi också haft väldigt roligt tillsammans. Politik handlar inte bara om debatt, det handlar om samförstånd och hantverk för att nå bra lösningar också.

Inga kommentarer: