måndag 27 juni 2016

Sämsta starten för framtiden

Då var folkomröstningen om EU klar i UK. Jag som inte orkade hålla mig vaken under natten vaknade istället till det tråkiga beskedet att Brexit sidan vunnit. En knapp majoritet av befolkningen vill lämna EU och hur detta ska gå till är ännu inte klart men det kommer att ta några år. Premiärminister David Cameron meddelade även att han som följd av valresultatet lämnar sitt uppdrag till höstens partikongress.

För mig som en stor Europa vän är detta ett oerhört nederlag och att en av grundarna till den gamla Kol- och stålunionen nu bryter upp kommer sätta djupa spår i det framtida samarbetet. Visst EU har vuxit ur sin kostym och allting är kanske inte exakt som vi skulle vilja att den är men då måste vi förändra det som är dåligt istället för att lämna samarbetet. Felet är i grunden inte EU utan felet är de politiker som medlemsländerna valt att skicka dit.

Just nu rasar börsen världen över och det kommer vara stökigt ett bra tag framöver. För mig som tycker börsen är ganska spännande väntar en intressant sommar där det gäller att hålla sig lite lugn med framtida spekulationer.
Trotts allt stannar inte Sverige eller världen trotts Brexis och hemma är det Midsommarafton vare sig vi vill det eller ej. Försöker förtränga politiken och trycker ner en halvtaskig krans över håret. Jag firar midsommar i Blekinge som så många gånger förut men i år slår vi helt klart värmerekord, mer än 30 grader varmt. Glad midsommar alla vänner.

Inga kommentarer: