onsdag 1 juni 2016

Diaogmöte i Varberg

Jag skulle kanske inte kalla det för kaos men rörigt är en underdrift. Jag ska flyga till Varberg från Bromma och avgångshallen är fylld av resenärer som ska ta sig lite var stans i Sverige. Ljudnivån är oerhört hög och något Bromma skulle behöva arbeta med att få ned, den är så hög att jag knappt hör min flight ropas ut.
Iväg kommer jag till slut och det första flygvärdinnan säger efter att ha släppt ut oss ur flygplanet är, välkommen till Medelshavsvärme. Så rätt hon har, utomhus temperaturen kryper sakta upp mot 26 grader och jag konstaterar att extratröjan och jackan jag har med mig känns något onödigt.
Väl i vackra Varberg så mötes vi upp av en mycket välorganiserad länsstyrelse och ett 50-tal anmälda. Givande diskussioner och bra dialog under dagen. Finns några saker som jag tror att vi missat i vårt delbetänkande som vi får jobba mer med i nästa del, till exempel de marina näringarna. Något annat som också var väldigt tydligt är trycket på oss att införa gårdsförsäljning, slopa strandskyddet (det kravet kom dessutom från en herre som representerade naturskyddsföreningen) och förenklade PBL regler. Synd att regeringen inte vill att vi berör dessa frågor bara.

När det är dags för hemresa har vädrets gudar ändrat inställning, klass 1 varning men spöregn och åska. Dagen huvudvärk får därmed sin förklaring, väderomslag. Drar på mig jackan och känner en viss tillfredställelse med att jag tog med den trots allt.

Inga kommentarer: