torsdag 30 juni 2016

Skåne med maten i fokus


MJU Alliansen är på turné och den här gången har turen kommit till Skåne. Tyvärr saknar vi vår Liberal Lars men han är på Färöarna med Nordiska rådet och kunde inte komma loss men annars är vi alla här.
Resan har denna gång livsmedel som tema och så klart står Findus och ärtproduktionen i Bjuv som start på dagen. För mig som älskar solvarma ärtor är det lite som att kliva in i en godisbutik när jag går ut på ett fält. Runt mig kör skördarna för fullt eftersom årets ärtor är mogna tidigare än vänligt.
Situationen att Findus lämnar Sverige är såklart väldigt illavarslande och det är inte säkert att det kommer finnas svenska ärtor i butik nästa år men jag är helt övertygad om att lantbruket kommer att klara sig genom nya idéer.
Resan bär vidare och vi hinner med att träffa representanter från svensk kycklingproduktion, lokala öl tillverkare och en större gård med både butik och lantbruk.
En intensiv dag med besök i en del av Skåne jag aldrig varit i. Vi avslutar strax utanför Sjöbo där vi möter upp Hushållningssällskapet i Skåne för middag och pepp inför morgondagens fältdagar.


Inga kommentarer: