fredag 27 maj 2016

Vilken vecka

Vilken vecka det har varit, otroligt mycket på en gång och jag ska erkänna att bloggen har fått ta stryk av detta. Jag har helt enkelt inte hunnit med och jag har knappt suttit på mitt kontor alls den här veckan.

Först Sverige mötet med nästan 2000 Moderater i Malmö, jag var helt slut när jag kom hem att jag sov i mer än 12 timmar. Under söndagen blev det en utflykt till pappa för att umgås och klippa gräsmattan. Jag hade tänkt jobba lite på kvällen men jag blev så trött igen att jag gick och la mig.

På måndagen var det dags för studiebesök igen och denna gången till Räddningstjänsten i Mälardalen. Jag fick träffa räddningschefen Åke på stationen i Västerås för att diskutera hot och våld mot blåljusmyndigheter. Jag och Hans Wallmark lyckades också få in en debattartikel i VLT på detta tema.
Därefter resa till Stockholm och iväg till Återvinningsindustrierna som hade konferens på temat cirkulär ekonomi. Under kvällen fick jag åter höra historier om dåliga upphandlingar och företag som kommer i kläm när kommuner tror att de kan göra allting själva.

Tisdag med både utskott och gruppmöte. Roligt var dock att en skola från Skinnskatteberg kom på besök. Denna dag dominerades helt av debatten som vänsterpartiet begärt i kammaren om vattenfalls brunkols verksamhet. En underlig debatt där Miljöpartiet friskrev sig allt ansvar trots att de själva sitter i regering. Det fanns ett gäng högljudda demonstranter på läktaren som förutom att störa debatten i kammaren även sprutade ner en vätska i kammaren. Oerhört alvarligt och ett hot mot den fria demokratin, på sikt kommer riksdagens öppna debatter att bli mer slutna med detta beteende.

Skolbesök under onsdagen igen och denna gång av en skola från Örebro. Sedan han jag faktiskt till kontoret en stund för att göra reseräkningar tillsammans med ledamotservice. Han precis tillbaka för att se presskonferensen från Rosenbad där Stefan Löfven ombildade sin regering.
Dagens votering var lite speciell eftersom ett gäng galna tanter uppe på läktaren valde att störa kammarens ordning genom att högljutt fejk gråta över att 291 riksdagsledamöter valde att rösta för ett värdlandsavtal med NATO.
Under kvällen gjorde jag något väldigt ovanligt, jag gick på en föreläsning utanför riksdagen som inte hade med mitt uppdrag att göra alls. Jag fick lyssna på ett spännande fördrag om tjuvskytte i Afrika och den utrotning av Elefanter och Noshörningar som just nu pågår. När jag gick därifrån var jag riktigt förbannad, varför villkorar vi inte det svenska biståndet till länder där tjuvskytte är helt acceptabelt?

Min torsdag blev en dag av prövning, Ni har säkert förstått att temat denna vecka är skolklasser. I torsdags slog jag mitt personliga rekord och kände mig lätt snurrig. Förutom klasser från Apalby- och Rotundaskolan i Västerås tog jag även emot klasser från Värmland för att hjälpa en kollega. Vid 14.30 kunde jag äntligen sätta mig ner och äta lunch och läsa mailen innan votering.

Efter en sjukligt intensiv vecka blir det en lugn fredag, sovmorgon, mailbox och besök hos revisorn. Ja, sådana tråkiga saker ska också göras. Trevlig helg.

Inga kommentarer: