tisdag 12 april 2016

Natur, sadlar och kräftor samma dag

Ibland tar jag emot prao elever i riksdagen och denna vecka är en sådan. Jag har därför med min PRAO elev Julia överallt just nu. Hon går i åttonde klass på en skola i Skåne och ville prao i riksdagen hos en rolig moderat och valde mig!

Ska man prao så får man följa med på alla saker som en ledamot gör och det är både högt och långt.
Vi började dagen redan klockan åtta då jag hämtade upp Julia på stationen i Västerås. Därifrån åkte vi upp mot Skinnskatteberg för ett besök hos Andreas på Kolarbyn. Ett företag som inriktar sig på natur turism och samverkan mellan olika företag i länet. Tillsamman har de byggt upp ett kluster av företag som hjälper varandra att ta emot turister i länet och det är något vi verkligen behöver. Vi ligger vansinnigt efter på den här punkten i länet.
Har du inte bott i kolarkoja eller gått runt i skogarna runt Skinnskatteberg kan jag verkligen rekommendera detta, så hjärtskärande vacker natur.

Därifrån åkte vi på tvären genom länet mot Heby kommun, en kommun som tillhörde Västmanland tidigare men nu är en del av Upplands län. Där mötte jag upp mina uppländska kollegor Jessika och Marta.  Vi gjorde besök på Tärnsjö garveri och en företagare som odlar svenska flodkräftor för utplantering runt om i Sverige. Spännande och intressanta företagsbesök och branscher.

Redan nu börjar klockan bli mycket och en normal arbetsdag skulle vara slut vi det här laget men så fungerar det inte i den politiska världen och Julia fick följa med även på detta. Tillbaka till Västerås och partimöte med Stadsföreningen. Som tur var serverades det smörgåstårta innan möte vilket var tur för vi hade inte hunnit äta så mycket under dagen. Årsmötestalare var Johan Forsell som är riksdagskollega med mig men även talesperson i migrationsfrågor, ett högst aktuellt ämne.
Tåg tillbaka till Stockholm där jag lämnade av en mycket trött och informationsmatad prao till sin mamma.

Inga kommentarer: