torsdag 21 april 2016

Produktion i centrum


Lång dag i kammaren idag, snart passerar vi sex timmar och vi är inte färdiga ännu. Vi i miljö- och jordbruksutskottet har tre debatter idag och det tar lite tid.
Först ut var jag själv i betänkandet om djurskyddsfrågor. Inte mycket substans i det hela eftersom vi väntar på en djurskyddsproposition som ska komma först efter den extremt försenade livsmedelsstrategin.
För mig och mitt parti är det viktigt att ta hänsyn till konkurrenskraft och tillväxt även inom animalieproduktionen och då är det viktigt att inte stoppa in djurrättsfrågor i ett djurskyddsbetänkande. I den här frågan har jag och miljöpartiets representant lite olika syn.
Det fanns inte riktigt tid för lunch idag i vanlig benämning i dag. Jag har en låda på kontoret men den kändes för tidigt att äta redan vid 11 idag. Blev en snabb macka mellan debatterna i fiket istället. Ja, det är inte ett vackert foto men jag bjuder på det!

Vi bryter debattmaratonet vid två tillfällen idag. Först är det Statsministerns frågestund och den är lite extra intressant och populär idag eftersom regeringen håller på med så många dumheter. Självklart passade Anna Kindberg Batra på att fråga Statsministern varför han inte tagit avstånd för extremistiska uttalanden som tidigare bostadsminister Kaplan har sagt. Statsministern vägrade svara på frågan och gjorde precis som han gjort i TV tidigare, svamlat.
Sedan bryter vi för kort votering vid fyra och sedan är det bara att köra vidare. Debatt om både vattenvård och livsmedel kvar innan vi får åka hem. Det märks att talmännen är lite stressade över att debatten drar ut på tiden. I kväll är nämligen talmannens vårmiddag och det ska både pynts i lokalerna och dukas. Men för min del spelar det inte någon roll, jag är inte inbjuden i år heller.

Inga kommentarer: