onsdag 30 mars 2016

Att kasta sten i glashus Byggnads

Idag har jag fått ett mail från den fackliga organisationen Byggnads om deras kommande varsel.
Jag kan inte låta bli att bli lite störd över detta. Jag uppskattar att få mail om viktiga saker som händer men i det här fallet var det innehållet i mailet som berörde mig lite.
Klart att ett varsel beror på många olika saker men just Byggnads historik har varit lite skakig om jag säger så när de hindrar konkurrens på marknaden och vi minns alla historien "go home" när de satte arbetsplatser i blokad för ett antal år sedan.

Nu gäller en av punkterna jämställdhet och att komma tillrätta med framtidens utmaningar. Det är plötsligt viktigt med kvinnor, ungdomar och nyanlända i yrket. Det klingar lite illa med Byggnads protester mot de reformförslag som kommit för att underlätta just detta. Kan det kanske bero på att Byggnads egen styrelse ser ut så här? Lite som att kasta sten i glashus.
Jag säger inte att reformer inte behövs för att underlätta för en mer jämställd arbetsmarknad. Men att peka på andra utan att leva som man lär känns som rent hyckleri. Nej, gör om och gör rätt Byggnads.

Inga kommentarer: