onsdag 9 december 2015

dubbel voteringsdag

Vilken dag det har varit och ännu är den inte helt och hållet slut. För att hinna med alla debatter och voteringar i rimliga tider innan juluppehållet har vi idag haft dubbelvotering. Det innebär att vi startar dagen med votering och sedan avslutar vi dagen med ytterligare en votering. Lite konstigt men ett sätt att hålla nere voteringstiderna och hålla uppe koncentrationen.
Idag har det lugnat ned sig lite efter gårdagens turbulens i den moderata gruppen. Turbulens blir det alltid när ledamöter ska byta utskott och det har spekulerats hejvilt om detta under en längre tid. Nu är utskottspusslet äntligen på plats och det känns skönt.
Vår tidigare moderat etta i miljö- och jordbruksutskottet Ulf Berg byter utskott till näring och in kommer istället Jonas Jakobsson Gjörtler. Efter jul får den moderata kommittén ta en liten nystart och sedan är vi snart på banan igen.

Mellan dessa båda voteringar har jag inte hunnit sitta på mitt kontor en sekund. Just nu skolkar jag från ett möte för att hinna med de värsta bränderna i mailboxen på kontoret. I bakgrunden står internt TVn igång och där pågår debatten från kammaren för fullt. Just nu är det budgetbetänkanden för näringsutskottet.
Lite till måste jag hinna iväg innan jag ska vidare på något som kallas lilla nobellfesten. En helt privat fest men med många moderata förtecken. Och viss kommer det bli diskussioner högt och lågt.

Inga kommentarer: