onsdag 25 november 2015

Aktivitet, engageman eller närvaroplikt?

Jag har just gjort en intervju med P4 Västmanland om riksdagsledamöter som även har uppdrag i kommunfullmäktige eller landstingsfullmäktige. Intressant fråga att diskutera i teorin men betyder så mycket mindre i praktiken.
Jag kan bli lite trött på diskussioner där engagemang och kunskap värderas utifrån tid och närvaroplikt. Ja, jag har dålig närvaro i landstingsfullmäktige. Det har jag av den enkla anledningen att fullmäktige ligger dagtid på onsdagar och jag måste åka därifrån vid lunch för att kunna votera i Stockholm klockan 16.
Jag har inte dålig närvaro för att jag inte bryr mig om frågorna eller för att jag inte är intresserad av landstingspolitiken. Jag är  aktiv i sociala medier, jag är aktiv på våra interna gruppmöten där vi bestämmer vad vi ska tycka i olika frågor och jag träffar både väljare, företag och personal som har beröring på landstinget och påverkas av den politik som majoriteten för.

Jag tycker att fullmäktige till att börja med borde ligga på kvällstid, det underlättar för människor som arbetar och för dem som har småbarn. Det gör det dessutom möjligt för invånarna i Västmanland att kunna ta del av debatten som förs i fullmäktige. Idag lyser oftast fullmäktigeläktaren tom och det är inte alla som har möjlighet att följa 8 timmarsmöten via webben.
Jag tycker dessutom att fullmäktige skulle kunna kortas ned avsevärt i tid för att fokusera och prioritera på den politiska debatten.
Så med detta försvarstal så är min poäng att det skulle varit roligare att göra en intervju om varför jag i senaste fullmäktige var uppe i talarstolen och debatterade barnkonventionen och majoritetens plakatpolitik istället för hur många minuter jag suttit på min stol i fullmäktige!

Inga kommentarer: