fredag 23 oktober 2015

12 timmar på kontoret

Började dagen med utskottsmöte och dragningar med miljöminister Romson om utsläppsrätter. Förvirring på hög nivå för min del som fortfarande inte riktigt hänger med på alla facktermer. Tack gode gud för kanslipersonalen som ser till att det alltid finns färskbryggt kaffe till tidiga möten i utskottet.
Ytterligare 50 aktiva seniorer från Västerås kommer till riksdagen och jag fick möjlighet att guida runt dem tillsammans med kollegan Erik Andersson. Dagens frågestund med statsministern ställdes snabbt in efter den tragiska händelsen i Trollhättan. Statsministern gjorde en snabb prioritering att åka ned för att möte upp med alla de människor som drabbats och det tycker ja att han gjorde rätt i.
För första gången på många många veckor börjar jag på riktigt att se botten av mitt skrivbord och jag har näst intill full koll på min mailbox. Detta har jag många timmar på kontoret att tacka för. Strax efter åtta på kvällen så gick mina ögon i kors och det var dags att stänga ned datorn för kvällen. Det i sin tur innebar att kontoret i form av mer inläsning flyttade hem till övernattningslägenheten istället. Väl där kryper jag upp i soffan med en stor kopp varmt te och slår på nyhetssändningarna. Det är först nu jag verkligen börjar reflektera till vad som hänt under dagen. Igår var polisen på landstingsfullmäktige för att en galning försökt tända eld på sig själv i Stadshuset. Sedan sticker en maskerad galning ihjäl oskyldiga försvarslösa barn klädd i mask på en skola. Samtidigt ökar säkerheten hela tiden runt mig som förtroendevald. Vad är det för samhälle i vi lever i egentligen. Vi kallar oss demokratiska men lever vi verkligen som vi lär?

Inga kommentarer: