tisdag 3 mars 2015

Ålfiskets överlevnad


Efter att ha sovit i ynka fem timmar kändes det inte superkul att sätta sig på tåget söderut igen. Man kan kalla det för taskig planering eller bara en stor entusiasm inför alla roliga saker jag får möjlighet att göra, jag väljer det senare.

Jag är på väg till Åhus för att tillsammans med Maria Malmer Stenergard och alliansen besöka Ålafiskarna i Hanöbukten som samlats i just Åhus.
Ålen är en av de fiskarter som har blivit rödlistad, det vill säga att bestånden anses som små att det inte bör bedrivas fiske på dem. Detta till följd att fiskarna sedan inte saluförs. Nu är det så med ålen att det är lite mer krångligt, och ett fiskeförbud inte gynnar det totala ålbeståndet och det drabbar en väldigt särskild kultur i Sverige.
Ålen har en lång livslängd och reproducerar sig på ett enda ställa vad man vet och det är i Sargassohavet.
Det är väldigt lite forskat på ål generellt och det är därför svårt att veta vad som verkligen påverkar beståndet. Att tillsätta ett generellt fiskeförbud är nog sunt men det måste få finnas undantag för detta i särskilda fall. Ett sådant fall är just Ålfisket i Hanöbukten som inte är som många andra fisken, här bidrar fisket sedan flera hundra år tillbaka i tiden till en särskild kultur och tradition och det är av den anledningen viktigt att bibehålla en viss form av kunskap på området.
Kollegan Maria har skrivit om vikten av att behålla fiskerättigheterna över generationer och detta ur ett juridiska eu rättsligt perspektiv här.
Det var en mycket intressant resa och jag är glad att jag fick vara med, jag fick lära mig en massa nya saker och fick inblick i en Ålkultur som skiljer sig markant från den jag mött i Blekinge eller i Mälaren.

Inga kommentarer: