måndag 23 mars 2015

Sportfiske som turistmål

Årets stora sportfiskemässa har gått av stapeln på Elmi i Jönköping. Jag har velat åka dit flera gånger men inte hunnit, nu fick jag äntligen chansen. Moderaterna var inbjudna för att sitta i en panel för att diskutera sportfiske som turistattraktion och som en del i den hållbara ekoturismen.


Med mig hade jag kollegan Sotiris Delis som kommer från just Jönköping. Sportfiske är precis som jakt och friluftsliv en fantastisk möjlighet att sälja in Sverige som attraktivt besöksmål. För att detta ska fungera på sikt krävs att vi behandlar och brukar naturen på ett så hållbart sätt som möjligt.
En möjlighet för framtiden är den pågående vattenutredningen. Vad det kommer landa i vet jag inte på sikt men det är viktigt att ta både social, ekologisk och ekonomisk hänsyn framgent.


Jag kan konstatera att de tjugo minuter jag hade till att besöka mässområdet inan mitt gick räckte på långa vägar inte. Jag han svepa förbi den första raden montrar på området och kunde ana mig till att det sträckte sig rader långt bakom detta. Båtar, spön, organisation, vattenvårdsföreningar, motorer och testbanor för flugspökastning i mängder. Nästa år målare jag ha mer tid här även om jag nog får låsa in plånboken först för allt går att köpa....


Inga kommentarer: