fredag 7 november 2014

Miljökonsekvensdebatt


Det har varit mycket diskussioner om flygplatser under hela valrörelsen. Den största frågan är såklart huruvida Bromma flygplats kommer finns kvar eller ej. Bromma flygplats är en av livsnerverna för infrastrukturen runt om i Sverige. Den binder vårt avlånga land samman. Flygutrymmet kring Arlanda räcker inte till och Bromma fyller därför en viktig funktion för inrikesflyget.
Den andra flygplatsfrågan som varit aktuell är Västerås flygplats som kom att spela en central roll under det släckningsarbete som pågick under branden i Västmanlands.

Miljöpartiet har under ett antal upprepade tillfällen under valrörelsen velat lägga ner landets lokala och regionala flygplatser för att istället bygga bostäder på dessa marker. Att det behövs byggas mer är vi helt överens om men att det ska byggas på just flygplatsmark är vi inte helt överens om.
Jag har därför ställt en fråga till klimat- och miljöminister Åsa Romson om vilken miljöeffekten är då man ska bygga på gammal flygplatsmark i förhållande till att låta flyget bli kvar. Jag har även ställt frågan hur många arbetstillfällen detta kommer drabba runt om i vårt avlånga land.

Tyvärr och inte helt oväntat kom ministern inte med ett enda svar mer än att det behöver byggas mer. Ja, det behöver byggas mer men som minister måste man veta hur. Vi i alliansen hade ett färdigt förslag om hur ett Sverige bygge skulle gå till, vänsterregeringen har tyvärr inte kunnat presentera ett sådant material. Men det är som vanligt med den här regeringen, vi får vänta och se för att frågan sedan ska hamna i en utredning som aldrig kommer fram till ett resultat.
Det var i alla fall riktigt kul att ha min första interpellationdebatt och det kommer bli fler sådana framöver. Själva debatten kan du se i sin helhet här.

Inga kommentarer: