fredag 10 oktober 2014

Ätligen vald

För att riksadgsarbetet verkligen ska komma igång har vi med spänning väntat på beslutet om vem som ska sitta i vilket utskott. Vi moderater klubba igenom detta redan förra veckan på ett internt möte men det spelar ju så klart stor roll vilka fler det är som ska sitta i utskottet från de andra partierna.
Det är extremt sällan jag är morgonpigg men den här morgonen var jag uppe tidigt och han till och med dricka kaffe i lägenheten innan det var dags att gå till riksdagen.
Kändes lite olustigt i kammaren när Björn Söder (SD) klubbade för första gången. Han skötte den delen av uppdraget utan anmärkning men det känns olustigt att ha en talman som uttalat sig negativt om både invandrare och homosexuella.

Det var några nyheter i utskottsplaceringarna, det är flest förändringar hos socialdemokraterna och miljöpartiet eftersom många ledamöter nu har blivit ministrar. I Miljö- och jordbruksutskottet har ingen blivit minister men det är många tidigare ledamöter som redan i våras annonserade att de inte skulle komma tillbaka. Vi är bara fyra stycken kvar från det gamla utskottet och det är lite trist. Det har dock kommit in många nya ledamöter som säkert kommer bli väldigt bra.
Utskotten träffades direkt efter valen i kammaren för att konstituera sig. Jag får ha kvar min gamla skylt och min gamla skylt och det känns tryggare än att många kollegor tittar på mig och ser mig som senior i gänget.
VLT uppmärksammande det hela här. (det är verkligen synd att våra lokala tidningar har så lite bevakning över vad som händer för länets riksdagsledamöter, det gör att välsmanlänningarna inte får den information de behöver inför kommande val och demokratiavgörande.

Inga kommentarer: