måndag 27 oktober 2014

Bad boy Lukasjenko

Sedan 2005 har jag haft ett stort intresse och engagemang i Sveriges närmaste diktatur, Vitryssland. Min resa till landet 2006 gjorde inte mitt engagemang mindre utan snarare större efter att med egna ögon sätt hur oppositionen hotas och tystas för att den styrande diktaturen ska få fortsätta att styra utan kritik.
Riksdagen har ett Vitrysslandsnätverk i vilket jag självklart ingår. Tiden räcker inte till för att hålla sig helt uppdaterad på vad som händer i landet men ibland ges tillfället och så en mulen onsdag i Stockholm. Min kollega Christian Holm har ett djupt engagemang för friheten i Vitryssland och han är ordförande för Riskdagsnäteverket, vi har haft den stora förmånen att få besök av Ales Bjaljatski.

Herr Bjaljatski är människorättsaktivist i Vitryssland och efter att nyligen blivit släppt ur fängelse gör han en snabb visit i Sverige. Dagen till ära kan du läsa hans mycket intressanta debattartikel i SvD här. Tyvärr var det inte så många som tog tillfället i akt att lyssna på det mycket intressanta föredag som hölls i riksdagen. Inte helt oväntat var det inte många från vänsterkanten på plats. Det är svårt att kritisera Ryssland har vi börjat förstå. På Fotot ses Caroline Syber (KD), Mr Bjaljatski, Christian Holm (M) och jag.
Till sin hjälp var även Martin Uggla med som tolk, han är även medförfattare till den artikel jag refererar till. Jag passade på att ställa en fråga om hur framtiden ser ut för folket i Vitryssland. Finns det möjlighet för en opposition att växa när den hela tiden hotas och kvävs av den styrande regimen. Till min glädje ser prognosen positiv ut även om det kommer att ta tid. Viktigt är att Europa och resten av världen fortsätter att ställa krav på Ryssland och fortsätta sin bevakning av Ukraina. Landet som kommer att spela en stor roll för Vitrysslands framtid.

Inga kommentarer: