måndag 22 september 2014

Nu i opposition

Bloggen har legat nere några veckor nu och jag ber återigen om ursäkt för detta.
Valrörelsen gick in i ett oerhört intensivt skeende och min tid räckte inte till för att uppdatera bloggen på det sätt jag velat. Ni som följer mig via FB och Twitter har sätt min aktivitet och vardag den vägen istället.

Nu är valet över och valnatten var en riktig besvikelse, jag trodde in i det sista att det fanns en möjlighet för oss att ta hem majoriteten i Sveriges riksdag. Så blev det nu inte även om vi var väldigt nära.
Fredrik Reinfeldt deklarerade på valnatten att han lämnar in sitt entledigande som statsminister till riksdagen talman och förvånande så meddelade han även att han slutar som partiledare för moderaterna under våren. Första delen var väldigt väntad, det är så en statsminister gör när ett val förloras. Den andra delen var mer oväntad och jag är ledsen över detta. Även om vi förlorade valet så gjorde moderaterna ett av sina bästa val i modern tid och jag hade gärna sätt att Fredrik fortsatt som partiledare.

Jag har fått ett förnyat förtroende att vara riksdagledamot för Moderaterna i Sveriges riksdag i ytterligare fyra år och det är jag väldigt glad och tacksam för. Vi går nu in i en mandatperiod som kommer bli väldigt rörig. Dels befinner vi oss i opposition och dels är det parlamentariska läget sådant att Socialdemokraterna kommer få svårt att få igenom någon politik i riksdagen med Sverigedemokraterna som en stark vågmästare.

Vi väntar ännu på rösträkningen från Landstinget Västmanland men det ser ut som om jag kommer vara fullmäktigeledamot även kommande period och det ska också bli intressant. Landstinget följer rikstrenden och vi fortsätter i opposition även där.

Inga kommentarer: