lördag 27 september 2014

Första veckan

Det kommer bli en intensiv första vecka i riksdagen och jag hoppas jag kommer kunna hålla bloggen så uppdaterad som det bara går.
Riksdagsgrupperna kommer träffas redan på söndag kväll för att förbereda en intensiv vecka. Det är mycket som är tradition och inarbetade rutiner men det finns en hel del politik under den här veckan som kommer bli basen för hur Sverige ska se ut under de kommande fyra åren.
På måndag är det upprop av alla nya ledamöter i riksdagens kammare efter det så kommer talmannen och hans vice talmän att väljas. Hur det kommer att se ut är inte helt klart ännu. Normal praxis är att regeringsbärande största parti får talmannens uppdraget och att de tre vice talmännen sedan väljas utifrån sin storlek partierna har i riksdagen. Det har uppkommit en diskussion om andre vice talman ska vara en Sverige demokrat eller inte hos vänstern och miljöpartiet. Hur detta kommer avlöpa vet vi först på måndag.
Tisdagen är en riktig högtidsdag. Riksdagsgudstjänst i Storkyrkan och därefter öppnar konungen riksdagen på uppdrag av talmannen. Väldigt högtidligt och en imponerande. Förhoppningsvis kan jag njuta lite mer än jag gjorde förra mandatperiodens öppnande. Då var jag så nervös att jag knappt kommer ihåg något alls.
På fredag kommer det bli en väldigt speciell dag. Då kommer nämligen Stefan Löfven att presentera sin regering och vilken politik de ska driva de kommande åren. Detta kommer bli väldigt intressant och spännande eftersom allt vi hört de senaste åren är att vi kommer få reda på politiken i god tid innan valet eller att det kommer vi få se...

Inga kommentarer: