tisdag 2 september 2014

Bondeutmaningen

Jag var inbjuden av Västmanland Smakar att göra en bondeutmaning under bondens egen marknad i Västerås under lördagen. Under lördagarna brukar bondens egen marknad gå av stapeln på Bondtorget men just den här lördagen var arrangemanget lite större.



Marknaden har tagit ytterligare ett steg närmare oss genom att erbjuda lokala företag och mathantverkare att ställa ut också. Lukten runt stora torget och bondtorget fylls att stekos, skog, frukt och söta toner från honung och eterneller.




Mitt på torget samlas en liten publik runt några höbalar och en skottkärra. Det är dags för bondeutmaningen. Fyra partier tävlar och jag representerar inte helt oväntar Moderaterna. Vi får göra en teoretisk del med lite frågor på ett papper och en teoretisk del. Den består i att sätta hållare i stolp, gissa grödorna och slutligen lasta höbalar på en skottkärra och köra en liten bana.



Jag spikade den teoretiska delen och missade den praktiska helt och hållet. Jag kvalade in mig på en god fjärdeplats i tävlingen och lyfter på hatten för min blivande kollega Marita Ljung från centerpartiet som tog hem vinsten.

Inga kommentarer: