söndag 9 mars 2014

energi med unga lantbrukare

Som vanligt under januari och februari så tar mörkret extra hårt på mig och detta i kombination med högt tempo har gjort mig lite ovanligt låg. Jag är en energifylld person men även jag behöver tid för återhämtning och reflektion och det har blivit lite lite tid för det.
Att börja veckan med att känna sig låg och på dåligt humör är inte så lätt och jag är därför extra glad och tacksam gentemot min kollega Irene Oscarsson som övertalade mig att följa med till LRF Ungdomens stämmomiddag i onsdags kväll. Jag var inbokad sedan länge men kände under dagen att jag inte orkade.

Nu i efterhand är jag så tacksam över att jag gick. LRF har ett ungdomsförbund som alla andra organisationer. Här ligger åldersgränsen lite högre än för de politisk ungdomsförbunden eftersom medelåldern på lantbrukare generellt är ganska hög.
I dagarna två har de hållit hus på Sånga Säbys konferensanläggning utanför Stockholm och på onsdagen var det dags för stämmomiddag. Jag skulle gärna har varit med på dagen och hört på debatterna och minglat med medlemmarna men till det räckte inte tiden eftersom vi har haft votering i riksdagen innan. Men jag kunde vara med på middagen och att få tillbringa en hel kväll men unga företagare som ser ljust på framtiden och fyllda av frågor och funderingar om politiken på ett väldigt positivt sätt gav mig tillbaka den energi som jag saknat, tack!

Det var en lite speciell stämma eftersom det var dags för val av ny ordförande. Kristina Yngwe avgår och ny ordförande är Nils Björid från Jämtland. Nils känner jag inte men ser fram emot att lära känna. Kristina har jag däremot stött på vid ett antal tillfällen under de senaste åren och det är alltid lika roligt. Kristina har nu gått med i Centerpartiet och är en av deras toppkandidater till Europaparlamentet i vår, jag önskar henne lycka till och tror att hon har en ljus framtid för sig.

Inga kommentarer: