tisdag 11 mars 2014

Investeringar för framtiden




Dags för en studiebesöksdag igen. Nog för att jag gör en massa studiebesök hela tiden men det känns som om det var riktigt länge sedan jag körde en heldag på samma ställe. Den här gången har partikollegan Andreas Weiborn bokat in mig för att besök i Sala. Tyvärr åkte Andreas själv på extra jobb i skolan så han kunde inte följa med men lämnade mig i trygga händer med Maria Thunberg och Johan Widén från Moderaterna i Sala.
Första besöket gick till CCE lantbruk i Västerfärnebo och deras nya mjölkgård. En stor investering för framtiden och för familjen som tyvärr stöter på en del problem. Det är svårt att köpa mark i det här området och utan mark inget foder till korna och inget foder, inga kor. Det blir tyvärr lite moment 22 av det hela och för företaget är detta förödande då den stora investeringen inte lönar sig.
Vi hade långa diskutioner om EU stöd och till vem det ska gå, frågan är helt klart berättigad. Ska stödet gå till den aktiva brukaren av jorden eller till den som äger jorden? I min värld hade hela systemet blivit mycket enklare utan den djungel av regementen som styr jordbruk och bidragssystem, men tyvärr ser inte verkligheten sådan ut.
I mjölk gropen hittade vi några roliga drängar som jag måste berätta om de, de kom nämligen från Nepal. Resan från Nepal till en mjölkgrop i Västerfärnebo är intressant och det handlar om enkel arbetskraftsinvandring. Enligt ägaren av CCE är det svårt att hitta välutbildad och kompetent personal för djurskötsel i Sverige och då får man annonsera efter arbetskraft någon annanstans för jobbet måste göras. Det är bara att säga grattis till Sala som fått fyra nya skattebetalare som dessutom valt att bosätta sig i Västerfärnebo.
Besöket avslutades med lite gosande av små kalvar och sedan härlig opastoriserad mjölk till kaffe och rabbarberpaj.

Inga kommentarer: