tisdag 1 oktober 2013

Laxar och naturvård

Huvudanledningen till att vi är i just Blekinge är egentligen Mörrumsån. Först en tidig rundtur på Eriksbergsområdet där jag kan bocka av både Vinsenter och Mufflonfår från min lista på djur jag inte sätt i verkligheten.
Till Mörrumsån och Laxenshus där platschef Ola Söderdahl ger oss en genomgång av Sveaskogs största projekt för naturturism.


I deras uppdrag så har de nämligen ansvar för att göra mark och vatten lättillgängligt.
I Mörrum så finns Sveriges bästa Kronolaxfiske inte av en slump. Sveaskog ansvarar inte bara för hela ån utan även för inplanterande av nya fiskar.
Vi fick en demonstration av hur det går till är laxarna håvas upp för mjölkning och märkning.


Självklart ville jag testa lite och kunde snabbt konstatera att det såg mycket lättare ut än vad det var. Den mycket tunga håven kunde jag knappt lyfta och än sämre var jag på att kastades den i det strömmande vattnet och vända på den i vattnet...
Vi tittade på fiskodlingen och pratade om den forskning som nu görs tillsammans med hav och vattenmyndigheten.

Inga kommentarer: