tisdag 2 juli 2013

En stad i framtiden redan idag

Då var det dags. Årets första Almedalsdebatt för min del.
Erkänner att jag är sådär lite sunt nervös som hör sig till och det är bara bra för att hålla skärpan på gång.


I en panel tillsammans med två kommunalråd och en europaparlamentariker. Fick vi diskutera och debattera framtidens städer och hållbara städer. Min ingång är att alla inte har förmånen att bygga en helt ny stad från grund och botten, Kiruna undantaget. I de allra flesta fall så handlar det om att tillvara ta och utveckla befintlig infrastruktur och då behövs smarta lösningar.


Det är lätt att måla upp en romantiserad fiktions bild av hur en stad ska se ut, den chansen tog verkligen Carl Schlyter MP. Men han glömmer som många andra romantiska politiker att ta ansvar för helheten i ett samhälle och att sakerna ska betalas med skattebetalarnas pengar.

Det blir lätt så att politiken agerar i stuprörstänkande och den ena handen inte vet vad den andra gör samtidigt som den politiska klåfingrigheten är enorm hos många politiker. Jag tror på enkelhet och kommunalt självstyre som grundläggande principer. Ett stort medinflytande av entreprenörer och privata alternativ ska inte hindras av politiska beslut som därmed omöjliggör smarta hållbara lösningar. Miljösmarta lösningar kostar inte bara pengar, det kan på lång sikt även löna sig!

Jag fick slutfrågan om det är helt omöjligt att göra förändringar för framtiden. Mitt svar var: "Det går alltid att göra allting mycket bättre. Man blir inte politiker om man inte tror att man kan förändra världen."

Inga kommentarer: