tisdag 18 juni 2013

Asylboende

I fredags morse åkte jag till Västsura som ligger utanför Surahammar för att besöka Attendos assylboende.
Det var mitt första besök på ett assylboende någonsin och jag måste rekommenderar fler att åka dit, en verksamhet som varit och är väldigt omdiskuterad men oerhört viktig!
Boendet ligger beläget i Västsura herrgård och det är kul att se att en gammal svensk kulturstolthet kan komma till nytta igen på det här sättet. Boende och personal hjälper tillsammans till att bevara och renovera de gamla fantastiska byggnaderna.

Boendet drivs av Attendo på uppdrag av Migrationsverket. Attendo har fått uppdraget via en vanlig upphandling och som vanligt är det inte viktigt vem som är huvudmannen utan hur kvalitén i verksamheten är. Vi pratade om kostnader och mervärden i verksamheten. Ersättningen från Migrationsverket, flyktingströmmar och relationer i samhället.
Jag tackar personalen och boenden som visade mig runt och hoppas komma tillbaka till hösten för ett lite längre besök.



Inga kommentarer: