fredag 31 maj 2013

Djurskyddsdebatt

Direkt efter utskottets offentliga utfrågning om matfusket rusade jag till kammaren för utskottets debatt om djurskydd mm.
Från moderaterna förde jag talan och det var tyvärr inte lika kul att diskutera djurskydd som vanligt.

Det är inte så att ämnet är tråkigt på något sätt snarare att betänkandet vi skulle diskutera var väldigt tunt. Vilket i sig inte är så konstigt eftersom alla väntar på den nya djurskyddslagen som förhoppningsvis kommer snart. Djurskyddsutredningen är otroligt stor och gedigen och det har kommit in ovanligt mycket remissvar som tar tid att behandla och arbeta in i lagförslaget. Detta arbete är inte färdigt ännu och jag vet i skrivande stund inte när det kommer en proposition till riksdagen,

Viktigt är att den proposition som läggs på regeringens bord är bra, genomarbetad och förankrad ute i djursverige. Ingen tjänar på en dålig lag, varken djuren eller människorna. Det var detta debatten kom att handla om.

Förhoppningsvis är var det här min sista kammardebatt innan sommaren oh det känns skönt. Det här året har varit ovanligt arbetstungt och jag känner att kroppens energi behöver lite påfyllande just nu. Vi ser att riksdagens sommaruppehåll närmar sig och det gäller att toppa energin inför Almedalsveckan dör jag i dagsläget redan har ett antal debatter inplanterade och fler kommer det bli. Efter Almedalen är vi redan i mitten av Juli och då ska jag försöka ta det lugnt i några veckor.



Inga kommentarer: