tisdag 2 april 2013

Kungariket Kungsör

Vi pausar och tar lunch i en bagage inlämning på ett gammalt stationshus. Samtalen kretsar kring könssteriotyper och gamla Thor Mode'en minnen från bygden. Jag får snabbt lära mig att Thor Mode'en inte bara är sonen från bygden, han var även sonen till stinsen och uppväxt i gamma stationshuset!


Att Kungsör bygger på gammal historia är det ingen tvekan om Mendez stora frågan är hur staden ska överleva in i framtiden.
Frågan tar jag med mig till ett möte med kommundirektören Per som snällt ställer upp och svarar på alla mina frågor och funderingar som behöver en opolitisk vinkel.
Kungsör ligger i två trianglar, den lilla är Köping, Arboga och Kungsör. Den stora ligger de i mitten av, nämligen Örebro, Västerås och Eskilstuna. Staden ligger förutom väldigt naturvackert till även i mitten av allting...varför flyttar då folk härifrån? Jo, det går inte att pendla på ett vettigt sätt utan bil. Tåget mellan Örebro och Stockholm stannar inte längre och enda alternativet är rälsbuss mellan Arboga och Eskilstuna.


Den andra saken är strandskyddet, det finns oändliga stränder att bygga runt och möjligheten till sjönära boende med billiga boendekostnader hade lockat om inte strandskyddet kommit emellan.

Inga kommentarer: