tisdag 9 april 2013

Företagspromenad

Igår blev det en extremt lång dag, studiebesök och möten avlöste varnadra och jag han inte skriva de blogg inlägg som jag hade tänkt.
En liten uppdatering vad som hände efter förmiddagens studiebesök:
Klockan tre träffades på politiker och företagare på Fiskartorget i Västerås för att under Svenskt näringslivs paraply göra en företagsvandring.




Vi grupperades samman företagare och politiker för att tillsammans gå en slinga utmed svartån. Vädret var blåsigt och lite kallt tyvärr annars skulle vi kunna gått mycket längre än vi gjorde eftersom det fanns så mycket att tala om.
Initiativet med företagsvandringen kommer från Svenskt Näringsliv och heter 'Framtidsmöte på gång - gå för företagsamhet' det är en satsning som görs över hela Sverige och syftar till möten mellan företagare och politiker för att diskutera lokala företagsklimat. Ett riktigt bra och roligt initiativ, det finns massor att göra och jag tror att man på sikt kan utveckla konceptet ännumera.
Jag hamnade i en grupp som i och för sig var väldigt politiker tung men vi hade en företagare med oss som driver förskola, mer om just den här förskolan på fredag då jag ska göra ett besök på plats. Efter sossarnas kongress i helgen pratade vi mycket om just vinst i företag som drivs i offentlig sektor. Frågan jag ställer mig är enkel, vem vill slita och lägga ner massa extra timmar på ett jobb om det inte lönar sig?
Efter företagsvandringen stannade jag kvar i Stadshuset för att vara med en stund under den moderata kommunfullmäktigegruppens möte inför fullmäktige på torsdag.


Det kändes meningslöst att cykla hem för en och en halv timme när jag ändå skulle iväg senare. Roligt att sitta med på en grupp som jag tidigare inte besökt. Andra gruppdynamiker och andra diskussioner än vi har i landstingsgruppen. Jag och några till var dessutom inbjudna för att berätta om våra upplevelser från Sverigemötet. Det kommer mycket gott ur våra konferenser men vi kan bli mycket bättre på att använda kunskapen och dela med oss till andra.
Cyklade sedan vidare hem till en styrelseledamot från BLS Moderaterna där en liten grupp från styrelsen skulle samlas och prata om kommande aktiviteter och arrangemang. Härligt att få avsluta kvällen med lite nya fräscha tankar och idéer.

Inga kommentarer: