tisdag 5 mars 2013

Vad gör vi egentligen


Jag blev uppringd av P4 Västmanland i onsdags som gjorde ett reportage om vad riksdagsledamöterna från länet gjort hittills. Vid en sammanställning så kom jag på delad sista plats och de undrade varför.

Jag som känner att jag gör rätt mycket känner mig lite illa berörd av detta. För den som är intresserad av vad jag gör så finns det flera sätt att ta reda på det, jag har min blogg som jag uppdaterar så mycket jag orkar och hinner med, dels finns jag aktivt på både Facebook och Twitter.

Rapporten som P4 gjort bygger helt på hur många motioner, interpellationer och skriftliga frågor som lämnats in hittills under mandatperioden. Detta blir enligt mig ett väldigt trubbigt sätt att mäta ledamöternas aktivitet i riksdagen. Det finns ingen mätning på påverkan, studiebesök, debatter, möten eller väljarkontakt för att inte tala om allt internt patriarker för förankring och verkställande av lagar som stiftas i riksdagen.

Motioner är dessutom lite av oppositionens verktyg för att påverka. Jag har andra ingångar för att påverka politiken som tillhörande ett majoritetsstyre. Motion är dessutom något vi skriver under fyra veckor per år, det finns rätt många andra veckor att arbeta på också.


Inga kommentarer: