tisdag 5 mars 2013

Bromölla

Det blir mycket resande den här veckan men så är det under plenifria veckor. Upptäckte att resan mellan Oskarshamn och Bromölla inte är helt enkel att göra mellan möten. Jag hade ambitionen att resa kollektivt men det gick helt enkelt inte, jag hade inte hunnit fram till Bromölla i tid.
Började dagen med att träffa underbara Lotta Hellström som är moderat gruppledare i Bromölla.


Vi han prata lite interna frågor och ärenden innan det var dags att åka vidare till Humlagården där jag skulle tala.
Jag var inbjuden av kommunen och LRF för att berätta om vad som händer inom utskottet och vad som hänt de senaste åren. Riktigt roligt att träffa en helt ny grupp människor.


Sedan visade LRF mig äppelodlingar i närheten. I området finns det inte bara gått om äpplen det finns bärodlingar och grönsaker också. Vad som slog oss var något lite klurigt. Det finns 250 arbetslösa ungdomar i Bromöllakommun och varje år tvingas jordbruket ta in utländsk arbetskraft uppemot 800 arbetstillfällen för att bygdens ungdomar inte vill ha jobben. Detta med fackliga avtal och garantilöner, jag tycker det är konstigt!
Resan gick sedan vidare till en lokal arrende bonde som driver mjölkproduktion. Diskussionerna kom främst att handla om mjölkpriset och vildsvinsskador.


Under resans gång fick jag det lite tråkiga beskedet att kvällen moderatmöte med mig sam talare blivit inställt av olika anledningar. Jättetråkigt när tiden varit planerad för detta och inte för annat, men jag fick en mycket tidigare ledig kväll än planerat och det är alltid trevligt.

Inga kommentarer: