tisdag 26 mars 2013

Bönder och vargar

För ett tag sedan fick jag ett argt mail från en fårbonde utanför Tingsryd, han anklagade mig för en massa olika saker och två saker studsade jag lite extra på. För det första kallade han mig för storstadsbo och Stockholmare och för det andra tyckte han inte att jag hade någon kunskap om vargar alls.

Mailet kom med anledning av att jag cirkulera i media ganska mycket senaste veckorna med anledning av en varg som rör sig mellan Blekinge och Kronoberg. Jag har sagt att jag inte tycker att armar ska röra sig i tätbebyggda områden och att det inte känns djuretiskt att flytta vargar hur många gånger som helst.

Eftersom den arga fårbonden bor 15 minuter från min särbo så stämde vi träff på Börjes i Tingsryd för att prata vidare om frågan. Det är lätt att skriva arga saker i mail och då är det bättre att vi träffad öga mot öga och pratar istället. Vi kan konstatera att vi har två olika utgångspunkter i debatten. Han vill utrota vargen i Sverige och jag vill ha en balanserad förvaltning.




Inga kommentarer: