Riksdagen beslutar i dag om kommande satsningar på
infrastrukturen. I en tid då regeringen utökar satsningarna mer än någonsin är
oppositionen splittrad. Jag har ett tydligt besked till oppositionen - nu är tid
för ansvar, skriver infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd i Dagens
Industri.
Järnvägens problem handlar egentligen inte om snö eller kyla,
järnvägens problem beror på decennier av eftersatt underhåll. Men tuffa
väderförhållanden gör att störningar i infrastrukturen blir svårare att hantera,
inte minst på järnvägen. På vissa håll finns heller ingen möjlighet att flytta
trafiken när ett spår blir trasigt eller växlar fryser. Resultatet blir
förseningar och inställda tåg.
För att komma till rätta med problemen borde Sverige för
länge sedan ha gjort mer. Men diskussioner om vem som bär det historiska
ansvaret kommer inte att lösa järnvägens problem. Sedan jag tillträdde som
infrastrukturminister har jag därför sett som min uppgift att identifiera
sårbarheten i systemet och därefter konstruera effektiva förslag som kan komma
till rätta med problemen.
Därför har regeringen, med Trafikverkets noggranna
kapacitetsutredning som grund, presenterat ett förslag för ett starkt och
hållbart transportsystem. Vi vet vad som behöver göras, när det kan göras och
hur det ska finansieras. Det gör inte den samlade oppositionen. Deras förslag
riskerar i stället att försena förbättringarna på järnvägen. Det ser jag som
mycket allvarligt.
För det första saknar oppositionen en hållbar finansiering.
Sammanlagt saknas över 60 miljarder kronor för de löften som Socialdemokraterna
i dag presenterar. Kostnader som döljs i termer av studier, utredningar och
arbetsgrupper. Det är denna "första spadtags"-politik som gör stora hål i
marken, som sedan får fyllas igen när pengarna tar slut. Kvar står svenska
folket med stora hål i den offentliga ekonomin. Det är
ansvarslöst.
För det tredje. Vi kräver nu att oppositionen lämnar besked
om hur den tänker samarbeta och med vilken gemensam politik den tänker gå till
val. I dag är oppositionens enda besked till svenska folket att beslut om
framtidens infrastruktursatsningar ska avgöras efter valet 2014. Det innebär att
viktiga beslut skjuts på framtiden och att långt gången infrastrukturplanering
riskerar att skrotas. Vilka satsningar som slutligen ska slopas är det ingen som
vet. Det enda vi vet är att väljarna förs bakom ljuset.
Alliansregeringens förslag innebär ökade satsningar med nära
20 procent. Alliansregeringen föreslår också den största satsningen på
järnvägsunderhåll någonsin. Bara i år lägger regeringen 7,6 miljarder kronor på
järnvägens drift och underhåll. Det kan jämföras med de 3,7 miljarder kronor som
Socialdemokraterna satsade 2006.
Enligt det omfattande kunskapsunderlag som har tagits fram av
Trafikverket kommer dessa satsningar att bli avgörande för att järnvägen ska
kunna återfå sin ursprungliga funktion. Därför genomför vi våra
satsningar.
Årets vinter har inneburit tuffa prövningar i vissa delar av
landet. Jag har jag själv följt snöovädret på nära håll. Både på vägar,
järnvägar och flygplatser har trafiken berörts. Över hela landet har vänner,
grannar och föräldrar hjälpt varandra att skotta. Garageuppfarter, grusvägar och
idrottsplatser har röjts både en och flera gånger. Det är en del av vår kärlek
till Sverige samtidigt som det skapar utmaningar för vilka jag är ytterst
ansvarig, inte minst situationen på våra järnvägar.
"I dag är oppositionens enda besked till svenska folket att
beslut om framtidens infrastruktursatsningar ska avgöras efter valet
2014."
För det andra riskerar oseriösa förslag leda till att fel
satsningar prioriteras. Miljöpartiet föreslår i dag riksdagen att samtliga
satsningar fram till och med 2021 ska rivas upp och ersättas med nya. Förbifart
Stockholm ska slopas, trots att den redan är påbörjad. Vad som ska ersätta
regeringens satsningar är det ingen som vet. Vi vet bara att arbetet tar tid och
att skattebetalarna får stå för notan.
Mot bakgrund av detta vill jag i dag rikta tre frågor till
Socialdemokraterna. Hur och med vem vill ni regera Sverige? Vilka satsningar är
ni beredda att riva upp för att finansiera oppositionens alla löften? På vilket
sätt påskyndas arbetet med att rusta järnvägen om viktiga satsningar stoppas
eller pengarna inte räcker till?
Catharina Elmsäter-Svärd (M)
Infrastrukturminister