fredag 5 oktober 2012

Producent- eller konsumetansvar?

De flesta av mina kollegor åkte hem eftersom vi inte hade någon votering i går eftermiddag, men inte jag. Jag passade på att springa iväg till KTH dit jag var inbjuden för att debattera producentansvar tillsammans med folk från industrin.
Så mycket till debatt blev det inte utan mer av ett resonemang och en diskussion ur en mer filosofisk grund, riktigt roligt.


Den här diskussionen kom naturligtvis upp med anledning av att Ansvarsutredningen just lämnats över till regeringen och det finns en hel del åsikter åt alla möjliga olika håll där ute. Min linje är att i grund och botten inte lagstifta om så mycket. Det är klart att det behöver finnas en grundläggande infrastruktur även för sopor och avfall men inte vem som ska göra vad. Kanske ett grundansvar hos någon men jag tror att ett av grundproblemen till varför vi fortfarande har kommunala soptippar är monopolet. Får inte fler komma in på marknaden och hämmas entreprenörskapet och uppfinningsrikedomen. Ta en sådan sak som att ingen mer än utpekade organisationer har rätt att samla in tidningspapper och elektronik, knasigt.

Inga kommentarer: