fredag 5 oktober 2012

Enpowerment

För en hel massa år sedan hade MUF en vallåt som hette Enpowerment det är därför lite extra kul att nu se att ordet används även av Fairtrade.
I går bjöd jag tillsammans med andra riksdagledamöter in Fairtrade till riksdagen för att där hålla ett seminarium och lägga fram sin senaste rapport om Fattigdomsbekämpning genom Fairtrade.


Rapporten handlar i korta drag om hur människor kan göra skillnad med rätt förutsättningar. Ett av världens största hot för miljön och säkerheten är fattigdom, kan denna bekämpas så har vi löst väldigt mycket. Det finns olika sätt att bekämpa fattigdom naturligtvis men jag tror i grund och botten inte på att ta från de rika och ge till de fattiga. Jag tror på ett system som skapar förutsättningar för alla att bli rika.
Jag har som bekant varit emot att Fairtrade märka Landstinget Västmanland tidigare, jag var faktiskt en av dem som lyckades stoppa en sådan märkning under förra mandatperioden. Men jag är för den sakens skull inte emot Fairtrade. Tvärt emot, jag tycker om när människor gör aktiva val för saker och ting. Att produktion ska ske med bra villkor känns självklart men är inte det över hela världen och kan man då få någon som Fairtrade att gå in som garant för detta är det en val som man själv bestämmer om man kan lita på eller ej.
Nu hittar jag så klart inte rapporten digitalt men den kommer säkert upp på Fairtrades hemsida. Annars finns den att låna på mitt kontor.

Inga kommentarer: