Under sitt sommartal i Gustavsberg idag presenterar
partiordförande Fredrik Reinfeldt en satsning på utbyggd tunnelbana till Nacka
och upp till 40 000 nya bostäder inom ramen för ett tillväxt- och framtidspaket
som ska gynna hela landet. Detta för att möta de utmaningar som följer av att
Stockholmsregionen växer kraftigt och för att ta tillvara på regionens
tillväxtpotential. Satsningen föreslås ske inom ramen för den kommande budgeten
som innehåller flera betydande projekt i Sverige.
För att bidra till att den fulla potentialen av projektet nås
och snabbt ger maximal effekt på jobb, sysselsättning och bostadsbyggande i
länet, anser Moderaterna att regeringen ska ta en aktiv roll i den fortsatta
processen. Detta ska ske på framförallt två sätt:
Medfinansiering. Ett byggande av tunnelbanan har uppskattats
kosta mellan 11 och 16,5 miljarder kronor. Till skillnad från i övriga landet är
stora delar av infrastrukturen i Stockholm inte statligt förvaltad utan
förvaltas av landstinget och stora infrastrukturprojekt kan innebära utmaningar
för länets ekonomi. För att påskynda utbyggnaden samt för att minska risken att
andra viktiga infrastrukturinvesteringar får stå tillbaka, bör staten bidra till
finansieringen av tunnelbaneutbyggnaden. En del av en finansieringslösning bör
vara intäkter från en höjd trängselskatt. Trängselskatten kommer sannolikt
behöva höjas något för att motverka den ökade trängseln i Stockholms vägnät. De
exakta formerna för medfinansieringen kommer att vara föremål för fortsatta
förhandlingar mellan regeringen och lokala och regionala företrädare.
Förhandlingspersoner. För att underlätta genomförandet
föreslår Moderaterna att regeringen under hösten ska utse två till tre
förhandlingspersoner, vilka på regeringens uppdrag ska underlätta för projektets
framåtskridande. Inte minst ska de ta ställning till olika alternativa lösningar
för att maximera den samhällsekonomiska effektiviteten.
Uppdraget innebär också insatser för ökad samordning av
myndigheters arbete såväl som deltagande i förhandlingar mellan privata aktörer,
regioner, kommuner och statliga aktörer.
Ett aktivt engagemang från regeringens sida i såväl
utformning, genomförande som finansiering av projektet bidrar till goda
förutsättningar för en snabb och effektiv process för byggandet av den nya
sträckningen för tunnelbanan. Genom en kraftigt höjd ambitionsnivå när det
gäller nya bostäder bidrar projektet till att Stockholms län också i
fortsättningen kan växa och utvecklas.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar